کد خبر: 13650
تاریخ انتشار: 23/اسفند/1397 - ساعت : 23:44

گیلان در لیست ۵ استان پیشتاز کشور برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت

گیلان در لیست ۵ استان پیشتاز کشور برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت

ر برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت


به گزارش خط قرمز نشست مدیر عامل بیمه سلامت کشور با مسوولان حوزه سلامت گیلان در رشت برگزار شد و طی آن دکتر طاهر موهبتی، گفت: گیلان در لیست 5 استان برتر کشور در بحث الکترونیک سلامت قرار دارد
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست مدیر عامل بیمه سلامت کشور با مسوولان حوزه سلامت در گیلان،  گفت: امروزه بحث درمان با مسایل مرتبط با اقتصاد درمان کاملا عجین شده است و مدیریت هزینه و افزایش درآمد از مهمترین مسایلی هستند که همه موسسات دولتی و خصوصی با آن دست به گریبان می باشند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی در حوزه درمان از آن جهت حایز اهمیت است که هر چقدر هم منابع را افزایش دهیم، باز هم قادر نخواهیم بود بدون برنامه ریزی پاسخ گوی نیاز های جامعه  باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که با مدیریت هزینه ها باید کیفیت ارایه خدمات سلامت مدیریت شود، افزود: بدون مدیریت هزینه ها در حوزه سلامت، ممکن است کسانی که نیازمند خدمت هستند، نتوانند آن خدمت را در زمان مناسب و مکان مناسب دریافت کنند.

وی ادامه داد: طبیعی است که حوزه سلامت، راهکارهای مناسبی برای مدیریت این مهم بر اساس تجربیات داخل و خارج کشور اندیشیده است که یکی از این راهکارها استقرار نظام ارجاع الکترونیک است.

دکتر یوسف زاده اظهار داشت: نظام ارجاع الکترونیک برنامه ای است که می تواند حوزه سلامت را پیرامون نیاز به حق خدمت گیرندگان و مدد جویان در مقام پاسخگویی قرار بدهد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس برنامه راهبردی خود از سال 95 اقدام به فعالیت در این زمینه کرده و برای اجرایی نمودن این مهم در استان، دوازده گام عملی تعریف نموده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم نظام ارجاع را در استان استقرار دهیم، 4 الگوی متفاوت برای 16 شهرستان گیلان تعریف کردیم و اولین قدمی که در این راستا در دانشگاه بر داشته شد، تهیه نقشه جامع درمان استان بود.

وی ادامه داد: نقشه جامع درمان استان، مسیر حرکت آینده دانشگاه را برای طراحی و گسترش امکانات درمانی استان مشخص می کند و با این نقشه جامع درمان بود که به لایه بندی و سطح بندی خدمات درمانی در استان رسیدم.

دکتر یوسف زاده با اشاره به این که بیمارستان های 32 تختخوابی، چالش بزرگی برای استان محسوب می شوند، گفت : در حال حاضر 7 بیمارستان 32 تختوابی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال فعالیت هستند که این ها یک چالش بزرگ محسوب می شوند.

وی ادامه داد: در کل کشور 81 بیمارستان 32 تخت خوابی  وجود دارد که 7 مورد آن در گیلان در حال فعالیت هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تبیین سطوح مختلف خدمات درمانی در گیلان، یاد آور شد: ما در نظام ارجاع  بیمارستان های 32 تخت خوابی را در سطح یک خدمات درمانی در نظر گرفته ایم؛ یعنی هم سطح با مراکز بهداشتی درمانی استان.

دکتر یوسف زاده، گفت: از دوم مرداد 97 تاکنون 10 شهرستان از 16 شهرستان گیلان زیر پوشش نظام ارجاع سطح دو قرار گرفته است و همین موضوع باعث شد تا جزء دانشگاه های پیشرو در استقرار نظام ارجاع کشور باشیم.

وی ادامه داد: در 6 شهرستان دیگر نیز زیر ساخت ها در حال فراهم شدن است و به زودی در آن ها نیز نظام ارجاع راه اندازی خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اقدامات اساسی برای استقرار نظام ارجاع برای بیماران در بخش دولتی، بدون حضور و کمک بیمه امکان پذیر نیست، اظهار داشت: خوشبختانه سازمان بیمه خدمات درمانی کشور این مهم را در دست گرفته و ارجاع الکترونیک اسناد بیمه ای و نسخه نویسی الکترونیک نیز جزء مهمترین برنامه های آن سازمان قرار گرفته است و 5 دانشگاه  کشور از جمله گیلان، موظف هستند در اوایل سال 98 این دو را محقق کنند.

دکتر یوسف زاده با بیان این که بر اساس ارجاع پرونده الکترونیک، یک گام بسیار بزرگ در ساماندهی حوزه سلامت و درمان کشور بر داشته می شود، خاطر نشان کرد: بخش خصوصی هم می تواند از مواهب آن برخوردار شود.

وی ادامه داد: ارسال اسناد از طریق الکترونیک باعث می شود دیگر نیاز نباشد افرادی از سازمان های بیمه گر در بیمارستان حضور پیدا کنند و اسناد بیمه ای بیماران را را بررسی کرده و کسورات اعمال کنند و ممکن است برخی علایق و سلایق شخصی نیز در این بررسی ها لحاظ شود که با الکترونیکی شدن دیگر این امکان وجود نخواهد داشت و سرعت رسیدگی نیز بیشتر می شود.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به کد 724 و 247 نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه در بحث کد 247 ، بیش از 800 نفر از بیماران را که دچار سکته قلبی حاد شده بودند، با خارج شدن لخته خون از عروق کرونر آن ها به روال عادی زندگی برگرداند و بیش از 200 نفر که دچار سکته مغزی شده بودند هم در بخش استروک مورد مداوا قرار گرفتند.

وی هدف از برنامه نظام ارجاع الکترونیک را رسیدن به پرونده الکترونیک دانست و افزود: گسترش نظام ارجاع بدون کمک بیمه امکانپذیر نیست،  تنها استانی هستیم که نتوانستیم پزشک خانواده شهری را در شهرهای بالای 20 هزار نفر اجرا کنیم، اما این محدویت باعث نشد از هدف آرمانی خود که همان استقرار نظام ارجاع و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در استان است دست برداریم. در حال حاضر، گیلان جزو استان های مهم در الکترونیک سلامت است.

دکتر طاهر موهبتی – رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: گیلان جزو 5 استان برتر کشور در بحث الکترونیک سلامت است.

رییس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت حدود ۴۰ ‏میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد که بیشترین جمعیت تحت پوشش ۲۲ میلیون نفر می باشند که در صندوق بیمه ‏روستاییان سازمان بیمه سلامت هستند و در واقع 85 درصد بیمه شدگان این سازمان به صورت رایگان بیمه هستند.

وی به بیمه شدگان گیلان نیز اشاره کرد و افزود: یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر یعنی بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت استان گیلان تحت پوشش بیمه ‏سلامت می باشند و سالانه نزدیک به ۴۲۰ میلیارد تومان از طرف بیمه سلامت برای بیمه شدگان هزینه می‌شود، اما درآمد سازمان بیمه ‏سلامت از استان گیلان ۹ میلیارد تومان است.‏

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران از رفع هم پوشانی دفترچه های بیمه خبر داد و گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر هم پوشانی انجام گرفته است که به نفع سازمان بیمه بوده است.

موهبتی گیلان را جزو 5 استان کشور در بحث الکترونیک سلامت عنوان کرد و گفت: نظام ارجاع الکترونیک و رسیدگی اسناد الکترونیک در تمام شهرها باید شروع شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خاطر نشان کرد: ۴ پروژه نظام ارجاع الکترونیک، نسخه نویسی الکترونیکی، رسیدگی اسناد به صورت الکترونیکی و ‏استحقاق سنجی باید در استان گیلان و ۴ استان گلستان، آذربایجان شرقی، مازندران و زنجان در ۳ ماه ابتدایی سال ۹۸ اجرایی شود.‏

وی ادامه داد: نسخه نویسی الکترونیک به تازگی آغاز شده ‏و استان گیلان یکی از ۵ استانی است که دولت الکترونیک سلامت باید در آن با اولویت اجرایی شود. البته اجرای آزمایشی نسخه ‏نویسی الکترونیک در استان گیلان در شهرستان ماسال آغاز شده است و پروژه استحقاق سنجی در حال حاضر در حوزه بستری استان ‏گیلان اجرا شده و باید وارد بخش سرپایی شود.‏

موهبتی گفت: بیمه رایگان مخصوص محرومان است و باید به دنبال این باشیم که بیمه توسعه پیدا کرده و افرادی که فاقد بیمه هستند، ‏بیمه شوند. البته هیچ مانعی برای بیمه شدن افراد جدید وجود ندارد و اگر کسی در حال حاضر بیمه ندارد به این دلیل است که خودش ‏مراجعه نکرده است.‏

موهبتی به چالش های جدی در الکترونیکی شدن خدمات سلامت اشاره کرد و گفت: یکی از این ها چالش‌های فرهنگی است. موضوع دیگر چالش فرآیندها است. زیرا بلوغ فرآیندهای IT ‏در طول زمان اتفاق می‌افتد. وی ادامه داد: در نسخه نویسی الکترونیک، مشکلات زیرساخت IT برطرف شده و در حال حاضر باید با سیاست‌های ‏تشویقی تلاش کنیم تا جامعه با این طرح همراه شود.

مهندس موهبتی با بیان اینکه هیچ کس با اجرای نظام ارجاع الکترونیک مخالف نیست، یاد آور شد: با اصل طرح کسی مخالفتی ندارد و اگر هم مخالفتی مطرح می شود با شیوه اجرای  طرح است که باید در این خصوص با صاحب نظران و منتقدان بیشتر بحث شود.

دکتر عزت اله گل علیزاده- قائم مقام مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در امور استان‌ها، گفت:‏

تعامل با ارایه دهندگان خدمات، انجمن هلی علمی و سازمان نظام پزشکی یکی از اولویت‌های سازمان بیمه سلامت است

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در سال جاری آغاز شد، برنامه ریزی برای سفرهای استانی و نشست با ارایه دهندگان خدمات در بخش های دولتی و خصوصی و با حضور روسای دانشگاه های علوم پزشکی، روسای نظام پزشکی های استان، روسای انجمن‌های علمی و صنفی و روسای بیمارستان های دولتی و خصوصی بوده است.

عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت بیان کرد:  یکی دیگر از کارهای ارزشمند سازمان بیمه سلامت در سال جاری این بود ‏که انضباط مالی در پرداخت‌ها به ارائه دهندگان خدمات سلامت داشته باشیم.تا آنها هم بتوانند بر اساس این پرداخت ها برنامه ریزی کنند.

دکتر علی اکبر اکبری- مدیر کل بیمه سلامت گیلان، گفت: اعتماد به جامعه پزشکی سرمایه بزرگی است که باید از آن به نحو مطلوب حراست شود. وی ادامه داد: یکی از امتیازات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که مسوولان و فعالان عرصه سیاسی کشور، خدمت به مردم را فرصتی برای خود می دانند.

وی با ارایه گزارشی از وضعیت بیمه سلامت گیلان، تصریح کرد: هم اکنون در استان گیلان یک میلیون و 300 هزار نفر بیمه شده و یک هزار و 839 طرف قرارداد داریم.

مدیر عامل بیمه سلامت گیلان با اشاره به مراجعات مردمی به مراکز درمانی، تصریح کرد: روزانه 17 هزار و 193 بار مراجعه سرپایی و بستری داریم.

وی پرداخت روزانه یک میلیارد و 224 میلیون تومان هزینه را از دیگر اقدامات بیمه سلامت گیلان عنوان کرد و یادآور شد: 486 میلیارد تومان مطالبات بیمه سلامت استان پرداخت شده است.

در ادامه به سه نفر از افرادی که از دفترچه بیمه سلامت به نحو مطلوب استفاده کرده بودند با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

گفتنی است: این نشست با حضور هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مدیر درمان تامین اجتماعی، نمایندگان نظام پزشکی،  انجمن داروسازان، انجمن پزشکان عمومی، انجمن رادیولوژی، انجمن فیزیوتراپی و انجمن مامایی و نمایندگانی از گروه های مختلف سلامت در دسالن اجلاس دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *