کد خبر: 13965
تاریخ انتشار: 27/اسفند/1397 - ساعت : 10:34

حوزه پرستاری، تضمین کننده کیفیت خدمات درمانی است

حوزه پرستاری، تضمین کننده کیفیت خدمات درمانی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست صمیمی با مدیران پرستاری مراکز تابعه دانشگاه، ضمن تقدیر از زحمات شبانه روزی پرستاران، راهبردهای دانشگاه را در این حوزه تبیین کرد.


به گزارش خط قرمز رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، طی نشستی با مدیران پرستاری بیمارستان ها و مراکز آموزشی درمانی تابعه دانشگاه، با اشاره به برنامه راهبردی حوزه سلامت در گیلان،گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر فعالیت های خود را بر اساس نقشه راهبردی تبیین می کند.

دکتر یوسف زاده چابک با بیان این مطلب که هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سومین سال از تدوین برنامه راهبردی، به اولین ثمرات پیش بینی شده این برنامه دست یافته است، گفت: در حال حاضر، نظام ارجاع الکترونیک مهمترین برنامه وزارت بهداشت است. در این زمینه، پنج دانشگاه علوم پزشکی گیلان، زنجان، گلستان، قزوین و تبریز در سطح کشور در خصوص راه اندازی نظام ارجاع الکترونیک به عنوان دانشگاه برتر هستند.

همچنین، طبق اعلام بیمه سلامت کشور نیز، دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دانشگاه های پیشرو در ارایه خدمات الکترونیک سلامت است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های آتی وزارت بهداشت، راه اندازی نسخه نویسی الکترونیک (ارسال اسناد بیمار از بیمارستان به بیمه به صورت الکترونیکی) را از جمله برنامه های آتی ذکر کرد و افزود: در این خصوص پنج دانشگاه برتر کشور (دانشگاه های پیشرو در امر نظام ارجاع) موظف هستند تا پایان خرداد ماه سال 98 در این خصوص اقدام نمایند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تشریح پرونده الکترونیک و سامانه سیب یادآور شد: با استقرار نظام ارجاع الکترونیک در دو حوزه بهداشت و درمان همگرایی ایجاد شده است و ارتباط مراکز درمانی و بیمارستان ها با مراکز بهداشتی از مزایای راه اندازی نظام ارجاع الکترونیک است.

وی افزود: اجرای نظام ارجاع از مرداد ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان آغاز و ظرف  مدت کوتاهی، در ده شهرستان استان گیلان راه اندازی شد.

رییس دانشگاه با اشاره به مراجعه بیماران به بخش خصوصی، تاکید کرد: پزشکان در صورت تمایل، در مطب ها می توانند نسبت به راه اندازی بستر مناسب برای استقرار نظام ارجاع (سامانه سیب) اقدام نمایند.

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی نظام ارجاع و تشریح سطوح مختلف نظام ارجاع در گیلان، یاد آور شد: در حال حاضر مسوولیت نظام ارجاع الکترونیک به حوزه معاونت درمان دانشگاه داده شده است و این مهم، کلید اصلی موفقیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در امر استقرار نظام ارجاع الکترونیک محسوب می شود.

دکتر یوسف زاده پرداخت مطالبات به حق پرستاران را از مهمترین چالش های دانشگاه عنوان کرد و گفت: با توجه به عدم توانایی بیمه ها در خصوص پرداخت مطالبات وزارت بهداشت، پرداخت مطالبات به حق پرسنل پرستاری به تاخیر افتاد. دانشگاه علوم پزشکی گیلان در صدد به صفر رساندن بدهی هاست.  در این خصوص، با توجه به شرایط فعلی، تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیز از اولویت های دانشگاه است.

دکتر یوسف زاده با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سخت ترین شرایط پیش روی کشور، در حال بهبود وضعیت موجود است، افزود: تامین کنندگان غذا، دارو و تجهیزات در صف اول حفظ  سلامت مردم هستند و رسالت دانشگاه نیز تامین، حفظ و ارتقای سلامت مردم است. در این راستا، اگر کوچکترین خللی در ارایه خدمت رسانی ایجاد شود بی شک مردم دچار آسیب می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تصریح کرد: برای بهبود شرایط موجود، مدیریت هزینه و افزایش درآمد، لازم و ضروری است و اثربخشی هزینه ها، بسیار حایز اهمیت است. وی تشکیل کمیته های سیاست گذاری اقتصادی در حوزه های مختلف دانشگاه را از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص مدیریت هزینه ها و افزایش درآمد ذکر کرد و با اشاره به تاثیر مدیریت منابع انسانی در انجام این مهم، چیدمان مناسب نیروی انسانی و توزیع صحیح نیروها در حوزه مدیریت پرستاری را خواستار شد.

دکتر یوسف زاده برگزاری سمینار آموزشی در اردیبهشت ماه سال 98 را یک فرصت ارزشمند  خواند و یادآور شد: استفاده از همه امکانات و ظرفیت ها برای ارتقای سلامت مردم، ضروری است. در حوزه پرستاری نیز بروز بودن آموزش ها و مدیریت منابع انسانی حایز اهمیت است. وی افزود: حوزه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان درحال حاضر توانمند عمل می کند اما انتظار می رود این توانمندی به بالاترین حد ممکن برسد. در این زمینه توجه به ایمنی بیمار بسیار مهم است.

رییس دانشگاه ارتقا آموزش به بیمار، کاهش اختلال در رضایت مندی پرسنل، همدلی و ارتباط با پرسنل پرستاری و جلب رضایتمندی بیمار را از مهمترین برنامه های مدیران پرستاری بیمارستان های تابعه دانشگاه در سال جدید عنوان کرد.

وی با تاکید بر اهمیت رضایت مندی و رضایت سنجی بیماران از سوی مدیران پرستاری بیمارستان ها، گفت: در این خصوص نیز نباید نسبت به درخواست بیماران بی تفاوت بود. باید طبق برنامه ریزی، پیشنهادات و مشکلات بیماران شنیده و به آنها پاسخ داده شود.

 

حوزه پرستاری، تضمین کننده کیفیت فعالیت های درمانی است


دکتر یوسف زاده، در پایان، بازنگری در  روش ها و رفتارها را در سال 98 از جمله برنامه های دانشگاه علوم پزشکی گیلان ذکر کرد و گفت: خاصیت برنامه استراتژیک این است که شرایط درونی و بیرونی به خوبی درک شود و بر اساس آن، بهترین تصمیم گرفته شود. استراتژیک یعنی این که تصمیم های خیلی خوب، قربانی تصمیم های خیلی عالی شود تا نتیجه مطلوب کسب شود.

در ادامه معصومه ادیب- مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تقدیر از حمایت های ریاست دانشگاه و معاونان، اظهار داشت: حمایت های همه جانبه ریاست دانشگاه و دیدگاه ویژه نسبت به جایگاه پرستاری در حوزه نظام سلامت، موجب شد این دیدگاه در تمامی معاونت های تابعه دانشگاه جاری و ساری شود و امروز شاهد این حمایت ها از سوی حوزه های مختلف دانشگاه  هستیم.

وی حمایت مقام ارشد دانشگاه در پیشبرد اهداف حوزه پرستاری را بسیار مثمر ثمر دانست و افزود: حوزه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز همگام با اهداف برنامه راهبردی حوزه سلامت در استان پیش می رود.

ادیب در ادامه از راه اندازی کلینیک های تخصصی قلب و دیابت در مرکز آموزشی درمانی رازی در سال 98 خبر داد و در این خصوص حمایت ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان را خواستار شد.

در ادامه مدیران پرستاری بیمارستان های تابعه به بیان مسایل و مشکلات خود پرداختند.

نشست مدیران پرستاری بیمارستان ها و مراکز آموزشی درمانی تابعه دانشگاه، با حضور ریاست دانشگاه و مدیر امور پرستاری دانشگاه در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد و طی آن از زحمات مدیر امور پرستاری دانشگاه نیز تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *