کد خبر: 55427
تاریخ انتشار: 5/تیر/1401 - ساعت : 20:06
گروه : اقتصادی

تکمیل زیر ساخت های بنادر گیلان برای خدمات رسانی بهتر به تجار

تکمیل زیر ساخت های بنادر گیلان برای خدمات رسانی بهتر به تجار

رییس اتاق بازرگانی گیلان در دیدار با مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان به بررسی ظرفیت های اقتصادی گیلان و گستری مبادلات تجاری پرداختند و در خصوص فراهم ساختن تسهیلات به صاحبان کالا و بره مندی تجار از امکانات گیلان و چالش های موجود تبادل نظر کردند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در این دیدار ضمن آرزوی توفیق برای مدیر جدید بنادر و دریانوردی گیلان اظهار کرد: گیلان روزگاری دروازه تجارت ایران بود و بازرگانان از مسیر شهرهای رشت، انزلی و آستارا با اروپا تجارت می‌کردند و تحرک و پویایی کاملا در این استان مشهود بود و تا امروز هم گیلان همچنان در مرزهای سه‌گانه خود با آذربایجان و روسیه روابط بسیار نزدیکی دارد.

هادی تیزهوش تابان سابقه ۱۰۴ ساله اتاق گیلان در مقابل سابقه ۴۰۰ ساله تجارت گیلان با همسایگان خود در دریای کاسپین که نشانگر نقش و جایگاه این استان مهم شمالی ایران است، تدوام این تجارت با ایجاد سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه توسط اتاق گیلان را یک بستر زیرساختی برای تجارت نه گیلان بلکه ایران تلقی کرد و گفت: گیلان یکی از اصلی‌ترین مبادی تجارت با آذربایجان، فدراتیو روسیه و همچنین روابط با کشورهای اوراسیا است و زیرساخت‌های تجاری با آمدن دولت جدید به سرعت در حال تکمیل شدن است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، بخش اعظمی از تجارت بازرگانان ایرانی به روسیه را از طریق بنادر گیلان دانست و به نقش و جایگاه بنادر انزلی، کاسپین و آستارا و حضور پررنگ شرکت کشتیرانی دریای خزر با بهره‌مندی از کانتینرهای یخچالی به مقاصد آستراخان روسیه و اکتائو قزاقستان پرداخت و تصریح کرد: زیرساخت‌های موجود در بنادر گیلان خصوصا انزلی که از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین بنادر ایران می‌باشد مستلزم این است که با آمدن مدیر جدید، تکمیل شده و از سویی خدمات هم به صاحبان کالا با کیفیت بالاتر و در زمان کمتر و امکانات بیشتر مسیر گردد.

تیزهوش تابان، حمل و نقل کالا از طریق دریا را یکی از راههای مهم تجارت ارزیابی کرد و افزود: سه بندر مهم تجاری گیلان به عنوان پتانسیل ارزشمند تجاری شمال ایران مطرح است و برای جذب صاحبان کالا در گیلان هزینه و زمان دو فاکتور مهم تلقی می‌گردد.

وی با تاکید بر ترانزیت کالا از طریق گیلان بیان کرد: گیلان یکی از مسیرهای ترانزیت کالا است اما دخیل بودن ۲۰ دستگاه و نهاد دولتی در تجارت، نه در گیلان بلکه در کشور سرعت تجارت را با کندی روبرو می‌کرد که نتیجه این اتفاق سبب بالا رفتن هزینه تجارت، کاهش رقابت و سپس تغییر مسیر تجارت تاجر و صاحب کالا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *